onsdag den 14. september 2016

GREEN LEAN - indlæg 7: Fremtiden for GREEN LEAN virksomheder

7. Blogindlæg om GREEN LEAN 
Læs om hvordan GREEN LEAN både sigter mod 

  • øget økonomisk succes 
  • og mod miljømæssig bæredygtighed 🌿

Virksomheder, der befinder sig på et konkurrencepræget marked, kan differentiere sig fra konkurrenterne ved at have en meget grøn profil, men når alt kommer til alt, er det allervigtigste element for GREEN LEAN virksomheder dog at omsætte deres grønne profil til omsætning og dækningsbidrag.

Det er imponerende, at KLS PurePrint, som er en mindre virksomhed med bare 50 ansatte, både kan fokusere 100% på at skabe værdi i forhold til kunders skiftende krav og ønsker, og samtidig fokusere på miljømæssig bæredygtighed i alle virksomhedens processer.

Det er nok lettere at overkomme for lidt større virksomheder. 

KLS har da også formået at sikre støtte til de grønne ambitioner hos Erhvervsstyrelsen, Grøn Omstillingsfond og Region Hovedstaden.

En lang række af de største virksomheder og organisationer i Danmark, som eksempelvis Carlsberg, DONG Energy, WWF Verdensnaturfonden og PFA har allerede fået produceret 100% bionedbrydelige tryksager hos KLS.

Admin direktør hos KLS PurePrint Knud-Erik Larsen:"Carlsberg var den første virksomhed som bestilte en Cradle2Cradle certificeret tryksag som er 100% nedbrydelig hos KLS"

Nogle virksomheder, som Aarstiderne går endnu videre og skriver ud til deres kunder at deres opskriftsark nu er biologisk nedbrydelige og dermed i tråd med deres egne økologiske produkter.

Derved understøtter tryksagerne også Aarstiderne som en miljøvenlig virksomhed, og på den måde skaber KLS produkter merværdi for kunderne.

Som Kommerciel direktør Kaper Larsen fra KLS PurePrint udtrykker det: “Vi tænker meget i partnerskab med vores kunder."

"For eksempel skrev Aarstiderne da de skiftede til os, ud til deres kunder, at nu kan man også spise den tilhørende folder uden problemer, og der var så en del kunder inde på Facebook-siden og spørge, om de også sendte opskrifter ud, hvor man kunne bruge folderen som ingrediens."

"Jeg vil garantere, at deres økologiske grøntsager smager bedre end folderen, men der er ingen skadelige kemikalier i." 

"Det, synes vi, er meget interessant."

"Det bliver partnerskaber, hvor vi finder de gode løsninger på andre måder.”

"På den måde kan Green Lean virksomheder hjælpe egne B2B-kunder med at opnå et grønt og bæredygtigt image uden spild, og de skaber dermed en merværdi, som konventionelle virksomheder ikke skaber."

"Et eksempel på synergi mellem bæredygtighed og egne hårde forretningsmål."

Artiklen er skrevet af:
Anne Leth Klærke-Olesen, stud.scient. Aalborg Universitet
Amanda Lærke Laubjerg, stud.scient., Aalborg Universitet
Lars Lean, HOFOR & LARS LEAN INSPIRE
til magasinet Effektvitet.